Salgs- og leveringsbetingelser

Ornli ApS, version 1.03, 22. maj 2025

Indledning

Ornli.dk ejes og drives af

Ornli’ ApS, CVR-nr. 40022740 (herefter Ornli)

Bransagervej 16, 9490 Pandrup

+45 4050 5580

shop@ornli.dk

Disse salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på køb af varer på ornli.dk til levering i Danmark, dog ikke Grønland og Færøerne, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.

§1 Bestilling og betaling

Ornli.dk er åben 24 timer i døgnet, og du kan derfor næsten altid handle. Dog kan butikken være lukket kortvarigt grundet vedligeholdelse. Du kan kun foretage køb, når butikken er åben og tilgængelig.

For at handle på Ornli.dk skal du være fyldt 18 år og i besiddelse af et gyldigt betalingsmiddel vi accepterer. Hvis du endnu ikke er fyldt 18 år, kan du alligevel købe varer, hvis du har indhentet din værges accept eller i øvrigt har juridisk ret til at indgå købet.

Du vælger de varer, du vil købe, og lægger dem i “indkøbskurven”. Du kan helt frem til selve bestillingstidspunktet rette i indholdet af indkøbskurven, og du kan løbende tjekke indholdet samt prisen for varerne. Alle priser på Ornli.dk er i Danske kroner inklusive moms og eventuelle andre afgifter. Ved køb af varer til en samlet pris på 399 kr. eller derover er der fri levering i Danmark. Læs mere om vores fri fragt under punktet Levering.

Når du er klar til at bestille, klikker du på ” Fortsæt til siden Kasse”, hvor du indtaster dit navn, adresse, e-mail, tlf.nr., betalingsform og vælger leveringsform.

Du kan ændre indhold i indkøbskurven helt frem til, du bekræfter dit køb ved at trykke på knappen “Godkend og betal”. Herefter går din ordre videre til Ornli.dk.

Beløbet for varerne trækkes først på din konto, når varerne afsendes. I forbindelse med dellevering trækkes kun det beløb, svarende til den faktiske levering. Vi tager forbehold for pris- og trykfejl på hjemmesiden og forbeholder os retten til at annullere ordren, hvis der er tale om en væsentlig og/eller tydelig fejl.

Vi bestræber os på at levere din ordre hurtigst muligt. Den angivne leveringstid er vejledende, og Ornli’ kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle forsinkelser. Er varen ikke leveret indenfor 14 dage efter udløbet af den senest angivne leveringstid, kan købet hæves.

§2 Bindende ordrer

Når du har bestilt en vare hos os, modtager du en kvittering for vores modtagelse af din bestilling. Kvitteringen for modtagelsen af din bestilling er ikke en accept af ordren fra Ornli’. Først når Ornli’ afsender varen anses din ordre for accepteret og dermed bindende for Ornli’.

Vi oplever nogle gange, at enkelte særligt populære produkter sælges i så stort et antal på kort tid, at vores lagersystem ikke kan opdatere webshoppen hurtigt nok, eller at der af andre årsager er fejl i antal enheder, der oplyses på webshoppen. Det kan betyde, at der ikke kan leveres det antal varer, som der samlet er lagt ordrer på. Ornli’ kan i sådanne og lignende situationer frit vælge hvilke ordrer, der honoreres, ligesom Ornli’ kan beslutte, at ordrer omhandlende mere end ét eksemplar af produktet reduceres i antal. I sidstnævnte tilfælde vil Kunden blive kontaktet og få mulighed for at annullere sin ordre.

Hos Ornli’ er vi ikke perfekte – så det kan ske, at en vare prissættes forkert. Såfremt det er åbenbart, at der er tale om en fejl i prissætningen, er Ornli’ ikke bundet af denne. Ornli’ kan i sådanne tilfælde kræve handlen annulleret, selvom varen er afsendt/modtaget, og betalingen er trukket. Kunden vil i så fald få betalingen retur, og Ornli’ dækker naturligvis fragten for varens returnering. Et eksempel på, at det er åbenbart, at en prissætning er fejlagtig, kan være, at prisen adskiller sig markant fra markedsprisen for den pågældende vare eller lignende varer uden, at det i forbindelse med prisen står anført, at der er tale om et helt særligt tilbud eller en procentvis nedsættelse, der svarer til prissætningen.

§3 30 dages fortrydelsesret

Når du handler på nettet og hos Ornli.dk har du normalt 30 dages fortrydelsesret, hvor du kan meddele os, at du fortryder købet og derpå returnere varen til os.

Fortrydelsesretten løber fra den dag, du har modtaget varen. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag.

For at bevare fortrydelsesretten må du alene håndtere varerne på en måde, så du kan fastslå varernes egenskaber.

På nogle varer er der ikke fortrydelsesret, det vil fremgå ved bestilling, eller man kan miste sin fortrydelsesret.

For at gøre fortrydelsesretten gældende, skal du tydeligt give os meddelelse herom senest 30 dage efter modtagelsen af varen. Du kan vælge at returnere varen og fortryde købet ved at sende en mail til shop@ornli.dk.

§4 Returnering

Hvis du fortryder købet, skal varerne tilbageleveres til:

Ornli ApS

Bransagervej 16

DK-9490 Pandrup

Danmark

Ved tilbagelevering bør du sørge for, at varerne er forsvarligt indpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.

Du skal selv betale udgifterne ved tilbagelevering af varen, når du fortryder.

VIGTIGT: Vi forventer, at du afsender varerne hurtigst muligt efter, du har givet besked om fortrydelse, og du skal sende dem retur senest 30 dage efter, du har fortrudt.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller pakker uden omdeling.

Dokumentation for dit køb samt returformular.

Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen eller anden dokumentation for dit køb.

Tilbagebetaling
Når vi modtager varen, tjekker vi den, og du får tilbagebetalt det beløb, du har indbetalt til os ved købet.

Beløbet bliver altid overført til samme betalingsmiddel, som du betalte købet med. Har du fx betalt med kort, tilbageføres købsbeløbet til det betalingskort, du brugte ved købet.

BEMÆRK:
Du kan miste dit købsbeløb, helt eller delvist. Det sker, hvis varens værdi er forringet, fordi

  • du reelt har taget varen i brug,
  • den er blevet beskadiget, mens du havde ansvaret for den,
  • du har håndtereret varen på anden måde, end det var nødvendigt, for at du kunne fastslå varernes egenskaber,
  • du har ikke fulgt de begrænsninger i fortrydelsesretten, der måtte følge af evt. plombering, varetype mm.

§5 Reklamation – Hvis der er noget galt med varen

Dit køb af omfattet af købeloven, herunder mangelreglerne. Det betyder, at du enten kan få en mangelfuld vare repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Du skal kontakte os indenfor “rimelig tid”.

Du har i henhold til købeloven 2 års reklamationsret, men bør reklamere indenfor “rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Vi anbefaler, at du reklamerer så hurtigt som mulig, og senest inden for 30 dage efter fejlen blev opdaget.

Du kan reklamere ved at kontakte os via mail til shop@ornli.dk eller telefonisk på +45 4050 5580.

Afhængig af den konkrete situation vil du modtage de videre instrukser.

Ved returnering for reparation eller ombytning skal varen sendes til:

Ornli ApS

Bransagervej 16,

DK-9490 Pandrup 

Når du returnerer varen, bedes du samtidig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er. En detaljeret beskrivelse letter vores sagsbehandling, og minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.

Ved berettiget reklamation refunderer vi rimelige fragtomkostninger.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine rimelige fragtomkostninger til at sende varen retur til os. I modsat fald skal du selv afholde alle udgifter til transport, herunder vores fragtomkostninger til returnering af varen efter undersøgelse, ligesom vi kan opkræve dig et gebyr, som beregnes pr. halve påbegyndte arbejdstime med en takst på kr. 250,- + moms.

Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og få en kvittering for afsendelse. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne indtil vores modtagelse. Gem derfor postkvittering inkl. oplysning om fragtomkostninger samt evt. track and trace nummer.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller pakker uden omdeling.

Oplysning om klagemuligheder

En klage over en vare kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus https://kpo.naevneneshus.dk.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land end Danmark. Klage indgives her http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse: shop@ornli.dk.

§6 Persondata

For at kunne handle på Ornli.dk skal du som minimum oplyse:

  • Navn
  • Adresse
  • E-mailadresse
  • Telefon/mobilnummer

Ovenstående data bliver gemt med oplysninger om, hvilke varer du har købt, i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, oplysningerne vedrører, jf. bogføringslovens § 10, hvorefter oplysningerne slettes.

Har du oprettet et login til at kunne foretage selvbetjening hos os, vil dine personlige oplysninger samt ordreinformationer dog ikke blive slettet, medmindre du beder os herom.

Oplysninger videregives eller sælges ikke til tredjepart, undtagen når det er nødvendigt for at levere vores tjenester til dig (f.eks. med vores leverandører til levering af varer) eller medmindre dette sker i forbindelse med en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af virksomheden. Eventuel videregivelse i sådan situation vil ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende persondatalovgivning.

Som kunde har du mulighed for indsigt i vores registrering af data om dig, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne om dette i lov om behandling af personoplysninger og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Ornli ApS via e-mail shop@ornli.dk eller telefonisk på +45 4050 5580.

Du kan læse mere om vores privatlivspolitik under punktet Privatlivspolitik.

§7 Cookies

Ved at benytte Ornli.dk accepterer du, at vi bruger cookies. En cookie er en lille datafil, som vi lægger på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren. En cookie er ikke et program og indeholder ikke virus. Du kan læse hvordan vi bruger cookies på Ornli.dk og hvordan du evt. sletter dem under punktet Cookiepolitik.

§8 Lovvalg og værneting

Køb af varer på Ornli.dk er undergivet dansk ret. Enhver tvist afgøres af de ordinære danske domstole.

§9 Refundering af moms

Bemærk venligst, at vi ikke kan refundere moms for kunder i udlandet (herunder Færøerne og Grønland), da dette er en meget tidskrævende manuel proces, og dermed vil påføre os tab pga. den meget lave avance, Ornli’ sætter for at kunne sælge vores varer så billigt som muligt.

§10 Erhvervsdrivende kunder og videresalg

Bortset fra dette punkt (§10) finder disse salgs- og leveringsbetingelser ikke anvendelse for erhvervsdrivendes køb på Ornli’s online platform. Erhvervsdrivendes køb er underlagt de til enhver tid gældende Generelle Salgs- og Leveringsbetingelser for Ornli ApS.

Disse vilkår kan rekvireres ved at kontakte Onli ApS på shop@ornli.dk. Det samme gælder for privatpersoners køb, hvis dette er med henblik på videresalg.

Uanset at erhvervsdrivende eller en privatperson med intention om videresalg modtager en ordrebekræftelse genereret automatisk på handelsplatformen, er Ornli’ berettiget til at annullere den pågældende ordre efterfølgende indenfor 3 hverdage, såfremt ordren vedrører varer, der sælges med rabat.